Muzo

Muzische vorming dient niet om
kunstenaar te worden, maar om een compleet mens te zijn.

- Corrie Hartong


woensdag 25 december 2013

Evaluatiemethode: inzetdobbelsteen

Inzetdobbelsteen

Beoordelen is een mening vormen over prestatie of een proces. Evalueren doen we door deze beoordeling een waarde te geven. Naast het bekijken van het resultaat moeten we ook rekening houden met het proces van het kind. Elk kind heeft een verschillende beginsituatie en gaat op een verschillende manier te werk. Een belangrijk onderdeel binnen deze procesgerichte evaluatie is de inzet van de leerling. Hieronder passen verschillende criteria. Deze manier van evalueren is procesgericht en is individueel, maar kan klassikaal worden toegepast.

Handleiding

Het is de bedoeling dat de leerlingen om de beurt rollen met de dobbelsteen. Hierop staan verschillende criteria die te maken hebben met hun inzet. De leerling vertelt zijn ervaringen en gevoelens bij deze criteria. Wanneer een leerling dit niet begrijpt of zelf geen inspiratie heeft, kan de leerkracht bijvragen stellen. Deze zijn te vinden op de aparte fiche, maar staan niet op de dobbelsteen. Wanneer dit klassikaal gebeurt kunnen leerlingen en leerkracht elkaar aanvullen en evalueren. Deze reflectiepunt is een hulp bij een klasgesprek.

Bron: Flameng, K., Van Schrijndel, J. (ill.), van der Horst, P. (red.) (2012) Na de pauze. Spelen met drama, beweging en muziek, Abimo, Sint-Niklaas, p.182-185.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten