Inzetdobbelsteen
Beoordelen
is een mening vormen over prestatie of een proces. Evalueren doen we door deze
beoordeling een waarde te geven. Naast het bekijken van het resultaat moeten we
ook rekening houden met het proces van het kind. Elk kind heeft een
verschillende beginsituatie en gaat op een verschillende manier te werk. Een
belangrijk onderdeel binnen deze procesgerichte evaluatie is de inzet van de
leerling. Hieronder passen verschillende criteria. Deze manier van evalueren is
procesgericht en is individueel, maar kan klassikaal worden toegepast.
Handleiding
Het is
de bedoeling dat de leerlingen om de beurt rollen met de dobbelsteen. Hierop
staan verschillende criteria die te maken hebben met hun inzet. De leerling
vertelt zijn ervaringen en gevoelens bij deze criteria. Wanneer een leerling
dit niet begrijpt of zelf geen inspiratie heeft, kan de leerkracht bijvragen
stellen. Deze zijn te vinden op de aparte fiche, maar staan niet op de
dobbelsteen. Wanneer dit klassikaal gebeurt kunnen leerlingen en leerkracht
elkaar aanvullen en evalueren. Deze reflectiepunt is een hulp bij een
klasgesprek.
Bron: Flameng, K., Van Schrijndel, J. (ill.), van der Horst, P. (red.)
(2012) Na de pauze. Spelen met drama, beweging en muziek, Abimo, Sint-Niklaas,
p.182-185.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten