Evaluatiekoffer
1. Portfolio
2. Gespreks- en reflectiefiche
Na de lessen muzische opvoeding, houdt ik vaak een klasgesprek
over de bevindingen en resultaten van de leerlingen. Hiervoor gebruik ik een
gericht vraagstelling die ik vooraf uitdenk. Deze fiche gebruik ik over de
verschillende leerjaren zowel voor het proces als het product.
3. Muzisch logboek
Deze manier heb ik wel al toegepast op de stage. Het is een
goed vertrekpunt om nadien te rapporteren of punten toe te dienen. Voor mij was
deze fiche een houvast om met alle elementen rekening te houden.
4. Leerplandoelen en eindtermen
Voor een les muzische opvoeding zoek ik telkens de
bijhorende leerplannen op en vorm ik
gerichte lesdoelen. Op deze manier tracht ik zo doelgericht mogelijk te evalueren.
5. Bevindingen in schilderijen
Deze manier van evalueren koppel ik vaak aan een
klasgesprek en doe ik soms samen met de gespreks- en reflectiefiches. Voor de
leerlingen is dit een andere manier om gericht te kijken naar schilderijen. De
leerlingen vinden het een leuke evaluatiemethode. Voor hen is deze nieuwe
methode dit niet altijd gemakkelijk, meestal zijn leerlingen nog niet vertrouwd
met zulke methodes.
6. Muzenbum
Deze methode heb
ik nog niet toegepast tijdens de stages. Ze is ook niet gericht op één les,
maar ook een lessenreeks of afgesproken periode. Voor de meeste scholen is dit
zeer vernieuwend. Hiermee zijn leerlingen verantwoordelijk voor hun eigen
leerproces. Later zou ik de communicatieplaten graag willen uittesten.
7. Peer assessment
Deze methode heb ik al een aantal keer toegepast. De
behorende evaluatiefiche heb ik nog niet gebruikt. Tijdens een klasgesprek laat
ik de leerlingen zichzelf en anderen beoordelen. Hierbij zorg ik voor een
veilige klasklimaat waarin het gesprek op een respectvolle manier verloopt.
8. Totale persoonlijkheid
Ook dit is voor de leerlingen een nieuwe manier van evalueren.
De leerlingen zoeken hun eigen sterktes en zwaktes en koppelen deze aan hun
talenten. Door het lichaam te gebruiken, kijken de leerlingen niet enkel naar
wat ze goed kunnen. De evaluatiemethode
moet worden ingeleid en heeft in het begin begeleiding nodig. Wanneer leerlingen
hier vertrouwd mee zijn, kijken ze steeds naar hun totaalbeeld.
9. Inzetdobbelsteen
De leerlingen vinden dit een leuke methode omdat het niet
uitmaakt of je iets goed of niet goed kan. Ze is gericht op de inzet van de
kinderen. De dobbelsteen is een actieve manier, de leerlingen vinden het leuk
om van hun plaats te komen en ermee te rollen. Dit zorgt voor een hoge betrokkenheid.
10. Beoordelingsbord
Deze methode heb ik toegepast na een lessenreeks. Het
begint met het diploma. De leerlingen zijn heel fier op hun diploma en willen
daarom het bord ook aanhouden tijdens de speeltijd zodat iedereen het kan zien.
Nadien beoordelen ze elkaar. Omdat het bord op hun rug hangt, zijn de
leerlingen heel nieuwsgierig wat anderen van hen vinden. De nabespreking is
heel belangrijk, de leerkracht bewaakt hierbij de veilige sfeer in de klas.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten