Muzo

Muzische vorming dient niet om
kunstenaar te worden, maar om een compleet mens te zijn.

- Corrie Hartong


woensdag 25 december 2013

Evalueren in de klas

Evaluatiekoffer

1.                Portfolio

Op de stagelessen heb ik nog nooit een portfolio gebruikt als evaluatie- of reflectie in de lagere school. Deze methode is volgens mij zeer effectief, maar vraagt veel tijd. Later zou ik dit willen doen over een periode van één schooljaar. Indien de leerlingen willen, kunnen ze hier volgende jaren aan verder werken. Ikzelf heb ik ervaring met een portfolio. In het middelbaar had ik een portfolio voor Nederlands over een periode van 1 jaar.

2.                Gespreks- en reflectiefiche

Na de lessen muzische opvoeding, houdt ik vaak een klasgesprek over de bevindingen en resultaten van de leerlingen. Hiervoor gebruik ik een gericht vraagstelling die ik vooraf uitdenk. Deze fiche gebruik ik over de verschillende leerjaren zowel voor het proces als het product.

3.                Muzisch logboek

Deze manier heb ik wel al toegepast op de stage. Het is een goed vertrekpunt om nadien te rapporteren of punten toe te dienen. Voor mij was deze fiche een houvast om met alle elementen rekening te houden.

4.                Leerplandoelen en eindtermen

Voor een les muzische opvoeding zoek ik telkens de bijhorende leerplannen op en  vorm ik gerichte lesdoelen. Op deze manier tracht ik zo doelgericht mogelijk te evalueren.

5.                Bevindingen in schilderijen

Deze manier van evalueren koppel ik vaak aan een klasgesprek en doe ik soms samen met de gespreks- en reflectiefiches. Voor de leerlingen is dit een andere manier om gericht te kijken naar schilderijen. De leerlingen vinden het een leuke evaluatiemethode. Voor hen is deze nieuwe methode dit niet altijd gemakkelijk, meestal zijn leerlingen nog niet vertrouwd met zulke methodes.

6.                Muzenbum

Deze methode heb ik nog niet toegepast tijdens de stages. Ze is ook niet gericht op één les, maar ook een lessenreeks of afgesproken periode. Voor de meeste scholen is dit zeer vernieuwend. Hiermee zijn leerlingen verantwoordelijk voor hun eigen leerproces. Later zou ik de communicatieplaten graag willen uittesten.

7.                Peer assessment

Deze methode heb ik al een aantal keer toegepast. De behorende evaluatiefiche heb ik nog niet gebruikt. Tijdens een klasgesprek laat ik de leerlingen zichzelf en anderen beoordelen. Hierbij zorg ik voor een veilige klasklimaat waarin het gesprek op een respectvolle manier verloopt.

8.                Totale persoonlijkheid

Ook dit is voor de leerlingen een nieuwe manier van evalueren. De leerlingen zoeken hun eigen sterktes en zwaktes en koppelen deze aan hun talenten. Door het lichaam te gebruiken, kijken de leerlingen niet enkel naar wat ze goed kunnen.  De evaluatiemethode moet worden ingeleid en heeft in het begin begeleiding nodig. Wanneer leerlingen hier vertrouwd mee zijn, kijken ze steeds naar hun totaalbeeld.

9.                Inzetdobbelsteen

De leerlingen vinden dit een leuke methode omdat het niet uitmaakt of je iets goed of niet goed kan. Ze is gericht op de inzet van de kinderen. De dobbelsteen is een actieve manier, de leerlingen vinden het leuk om van hun plaats te komen en ermee te rollen. Dit zorgt voor een hoge betrokkenheid.

10.        Beoordelingsbord

Deze methode heb ik toegepast na een lessenreeks. Het begint met het diploma. De leerlingen zijn heel fier op hun diploma en willen daarom het bord ook aanhouden tijdens de speeltijd zodat iedereen het kan zien. Nadien beoordelen ze elkaar. Omdat het bord op hun rug hangt, zijn de leerlingen heel nieuwsgierig wat anderen van hen vinden. De nabespreking is heel belangrijk, de leerkracht bewaakt hierbij de veilige sfeer in de klas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten